Selasa, 8 Ogos 2017

Mi Lejen Bott

Okay, nama je Mi Lejen. Tetapi tak adalah legend mana. Lejen bagi saya dan Bott je. Resepi mi ringkas ini selalu jadi pilihan kami apabila kami di rumah, kelaparan dan malas fikir nak masak apa. Jadi, Bott akan ke dapur dan masak mi lejen. Hidangan  ini hidangan ringkas, guna sayur-sayuran yang ada dalam peti sejuk.

Bahan-bahan yang diperlukan, seperti yang saya nyatakan tadi - apa bahan yang ada, cuma main ingredients-nya sayur-mayurlah. Boleh pilih guna mi kuning, bihun, yee mi (mi claypot) atau mi sua. Untuk base kuahnya, Bott akan guna stok ayam atau stok sayur. Stok sayur selalu kami buat guna lobak merah dan saderi kemudian simpan dalam freezer. Stok sayur ni nak buat stew pun senang.

Jika nak lagi berperisa, boleh guna sedikit ikan bilis, udang kering atau kaki ayam untuk buat base soup. Masukkanlah hirisan bawang merah/bawang besar, hirisan bawang putih dan sedikit hirisan halia. Setelah itu, masukkan sayur-sayur yang ada mengikut cita rasa - kubis, sawi, pak choy, tomato, lobak merah, saderi,..apa sahajalah yang ada dalam peti sejuk. Masukkan dalam periuk. Reneh seketika. Kemudian, perasakan dengan serbuk lada hitam/lada putih dan garam secukup rasa.

Kord Gitar Luluh - Khai Bahar (Easy Guitar Chords)

Dalam banyak-banyak lagu Khai Bahar, saya paling suka Luluh. Bayang dan Dari Jauh Saja tak berapa kena dengan saya. OKlah untuk didengar. Cuba a bit hambar. Macam tak cukup uummmphhh. Mungkin sebab dah terbiasa dengar Khai nyanyi lagu artis lain sedap-sedap. So, tak dapat halang diri dari buat comparison. "Dia nyanyi lagu ni lagi best. Dia nyanyi lagu tu lagi feel." Mulalah jadi pengkritik tak bertauliah. Tapi, ini pendapat peribadi saya je. 😃

But, Luluh screams Khai Bahar. Maksud saya, lagu ni memang sesuai sangat dengan Khai, sesuai dengan suara dan identiti dia. Kord gitar Luluh dah agak lama tersimpan dalam draf. Baru nilah nak publish. Enjoy the chords.

Kord Gitar Luluh - Khai Bahar (Easy Guitar Chords)

Untuk Senarai Kord Gitar yang lain, boleh klik di sini.

(Intro)
Em Am D G
C Am B7

Em Am

Sudah puas aku menangis lagi
D G

Kau hadirkan mendung awan yang kelam
C Am B7

Namun ku kan tetap bisa bertahan

Em Am

Secebis kasih yang telah kau beri
D G

Kan kusimpan dalam memori indah
C Am B7

Tapi semuanya telah berakhir
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...