Jumaat, Mac 07, 2014

Chocolate & Peanut Butter Muffin

Cuaca panas + rumah tak ada air (kena catu) buat rasa craving saya terhadap benda-benda manis semakin menjadi-jadi. Tiba-tiba petang ni teringinlah pula nak makan muffin coklat. Dah lama rasanya tak buat muffin. Cip coklat tak ada stok pula. Aisshhhh, tak syokkkk! Takkan nak buat muffin coklat kosong je (bukan main mengada-ngada pula 'taste-buds' saya hari ni). So, since cip coklat tak ada, saya guna peanut butter sebagai filling untuk muffin saya. Adalah rasa creamy+nutty sikit.


Guna mana-mana resepi muffin coklat yang kalian biasa guna. Kemudian, masukkan adunan muffin ke dalam 'muffin tray/muffin cups' separuh penuh. Letakkan satu sudu kecil mentega kacang jenama 'Lady's Choice' - saya gunakan peanut butter jenis yang 'creamy'. Tak pasti pula hasilnya bagaimana jika jika gunakan jenis yang 'chunky'. Tuangkan sedikit lagi adunan muffin untuk tutup permukaan mentega kacang tadi.

Saya memang sarankan guna 'Lady's Choice' atau mentega kacang lain yang teksturnya lebih kurang sama. Saya pernah guna mentega kacang yang lebih murah. 'Filling' tak menjadi. Mentega kacang yang diletakkan dalam adunan akan kering, pecah & 'merayap-rayap' keluar. Sungguh tidak cantik rupanya.

1 ulasan:

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.