Jumaat, Disember 30, 2011

"Bulan depan panggil lagi ye..."

Hari ini aku kena 'stand by' di rumah sebab dah buat janji dengan pak cik (rasanya layak panggil atuk) tukang potong rumput. Selalunya bab-bab potong rumput ni arwah nenek aku yang uruskan sendiri. Setiap bulan, bila dah dapat wang pencen, nenek akan telefon Pak Cik/Atuk K untuk potong rumput. Pak Cik/Atuk K ni baya-baya nenek, kurus orangnya, ada sakit semput pulak tu. Selalu masa potong rumput aku tengok dia batuk-batuk. Rasa penat sikit, dia akan rehat sekejap lepaskan lelah. Tapi Pak Cik K ni orangnya teliti. Kemas dia potong rumput. Lambat sikitlah rumput nak panjang.

Selepas arwah nenek pergi, urusan 'rumput panjang' tergalas di bahu ibu hehehe. Ibu pula tak ada nombor telefon Pak Cik K. Jadi, ibu panggil dan cari orang-orang yang dia kenal. Malangnya semua tak memuaskan hati. Ada yang ambil upah macam potong rumput satu stadium. Ada pula yang dah potong rumput tapi tak kemas sisa rumput. Yang paling menyedihkan, ada yang potong serupa tak potong. Baru 3 hari rumput dah meninggi balik. Pening juga kepala ibu aku. Ibu selalu nak pastikan rumput laman dan keliling rumah pendek.  

"Senang kakak nak main badminton,"katanya. Hehehe terukkan aku. Irresponsible betul. Dah aku yang selalu main badminton kat laman tu, akulah yang patut in-charge potong rumput!

Akhirnya, setelah 4 bulan, ibu berjaya dapatkan nombor telefon Pak Cik K. Seawal pukul 8 pagi Pak Cik K dah datang rumah. Dengan muka ceria dia mulakan kerja. Sempat juga berbual-bual dengan aku sambil memotong rumput di sekeliling rumah. By the time ibu balik (dari hospital - pergi ambil ubat), Pak Cik K pun datang jumpa ibu. Dah beres kerjanya!

"Bahagian belakang luar pagar tu dah potong rumputnya?" Ibu tanya minta kepastian. Masa tu aku dah tepuk dahi. Alamak!! Macam mana Pak Cik K nak potong rumput kat luar pagar yang berkunci tu kalau aku - si irresponsible kuasa 2 nih lupa nak bukakan pintu pagar pagi tadi! Terkedek-kedek aku lari dapatkan kunci pagar belakang tapi sempat tangkap perbualan pakcik K dengan ibu.

"Dah potong dah. Macam biasa yang tepi-tepi longkang tu pun saya dah potong,"balas Pak Cik K. Ibu masa tu dah dapat hidu 'kecuaian' aku.

"Pak Cik ikut mana? Saya terlupa buka kunci pagar belakang."

"Saya pusing dari pagar depan," balasnya dengan senyuman. 

Ya Allah, boleh je dia tanya tentang kunci pada kami yang ada di rumah ni. Tahan dia bersusah payah keliling pagar luar rumah aku untuk langsaikan tugasnya. Dapat sesetengah orang, dah tahu pagar kunci,  tak akan berpotonglah rumput kat luar tu. Rasa bersalah pula aku menyusahkan orang tua ni.

Ibu pun segera keluarkan sejumlah wang dan bayar pada Pak Cik K.

"Bulan depan panggil lagi ye..." Perlahan suaranya tapi jelas di pendengaran aku.

Hati aku betul-betul tersentuh. Mesti Pak Cik K tertanya-tanya kenapa dah 4 bulan kami tak panggil dia untuk potong rumput. Betapa besarnya erti dan nilai sebuah rezeki pada Pak Cik K. Upahnya tak adalah banyak mana. Dengan kudrat yang tak seberapa sanggup dia berpanas, membuat tugasnya seikhlas dan sebaik mungkin demi dapatkan sedikit wang poket.

Ya Allah, semoga aku dapat contohi keikhlasan Pak Cik K dalam mencari rezeki yang halal. Yang penting, at the end of the day aku dan ibu senyum lebar....hasil kerja Pak Cik K memang tip-top!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.